آشنایی با شیوه‌های طولانی نشدن اختلافات در زندگی زناشویی

آشنایی با شیوه‌های طولانی نشدن اختلافات در زندگی زناشویی


آشنایی با شیوه‌های طولانی نشدن اختلافات در زندگی زناشویی

زندگی > سلامت – همشهری آنلاین:
اختلاف و مشاجره در زندگی زناشویی امری اجتناب‌ناپذیر است. داد و فریاد زدن یا تعداد دعواها لزوما پیش‌بینی‌کننده نتیجه ازدواج نیست.

داد و فریاد زدن زن و شوهرها بر سر هم یا تعداد دعواها لزما پیش‌بینی‌کننده نتیجه ازدواج شما نیست.

نکته مهم احساسی است که پس از دعوا در طرفین به وجود می‌آید. اگر دعوا به طور منصفانه انجام گیرد و بعد از آن  دلگیری به جای نماند، تهدیدی متوجه زندگی مشترک نخواهد بود. اما اگر طرفین با خشم و رنجش و تلخی مشاجره‌شان را به پایان برسانند، ممکن است  لازم باشد دو همسر همراه دیگر یا با کمک یک روانشناس به ارزیابی دوباره رابطه‌شان بپردازند.

عمل به این توصیه‌ها به شما یاری می‌رساند که مانع طولانی شدن مشاجره و به هم خوردن رابطه دوجانبه‌تان با همسرتان می‌شود:

حتی اگر هنوز خشمگین هستید، بروید بخوابید: کارشناسان می‌گویند گاهی بهترین کار قطع کردن دعوا و رفتن به بستر و خوابیدن و تعیین کردن زمانی در روز بعد برای ادامه بحث با یکدیگر است تا طرفین فرصتی برای استراحت کردن و جمع و جور کردن افکارشان پیدا کنند و در روز بعد ممکن است موضوع مورد اختلاف بسیار کم‌اهمیت‌تر از آنچه بود به نظر برسد.

دعوا را برای مدتی قطع کنید: حتی یک وقفه کوتاه‌مدت می‌تواند به شما کمک کند تا در حین دعوا بر  خودتان مسلط شوید. چند دقیقه‌ای از اتاق بیرون بروید و بعد که هر دوتای‌تایتان آرام‌تر شدید، بحث‌تان را ادامه دهید.

سهم خودتان را در اختلاف ایجاد شده بپذیرید: پذیرفتن نقشی که خودتان در ایجاد اختلاف داشته‌اید و ابراز همدلی با همسرتان دو کاری است که می‌تواند مانع از آن شود که دعوای شما از کنترل خارج شود. گرچه عمل به این توصیه در میانه یک مشاجره شدید ممکن است کار مشکلی به نظر برسد، اما اثر آن فوق‌العاده است. پایین آوردن گارد دفاعی‌تان در اوج دعوا شاید غیرمعمول به نظر برسد، اما اقدامی بسیار موثر در حل و فصل اختلافات است.

حس طنز داشته باشید: هیچ چیز مانند حس طنز نمی‌تواند باعث فروکش کردن خشم شود. با آشناتر شدن با یکدیگر در طول زندگی می‌توانید مضامین طنزآمیزی را پیدا کنید که طرف مقابل از سر خشم پایین بیاورد و باعث شود بحث‌تان را با آرامش بیشتری دنبال کنید.

گاهی لازم است حرف نزنید: ممکن است دعوا به نقطه‌ای برسد که ادامه بحث فایده‌ای نداشته باشد و باید ساکت ماند و برای ارتباط برقرار کردن کار دیگری کرد برای مثال همسرتان را لمس کنید. این ارتباط از راه لمس ممکن است باعث آرامتر شدن طرف مقابل شود.

بدون «اما» دعوا کنید: بسیاری از مشاجرات برای این به توافق نمی‌انجامند که  که زوج‌ها در حین صحبت ظاهرا موضع طرف مقابل را می‌پذیرند و بعد در اول جمله بعدی با آوردن یک «اما» دوباره بر موضع خودشان پافشاری می‌کنند. برای مثال: «من می‌توانم بفهمم که چرا ظرف‌های روی میز را جمع نکردی، اما مگر من کلفت تو هستم که این کار را بکنم؟»

به یاد داشته باشید چه چیزهایی در زندگی‌تان مهم‌ است: در طول زندگی مشترک‌تان باید به این شناخت برسید که علاوه بر خودتان و همسرتان باید به فکر «ازدواج‌تان» هم باشید و از «سه چیز» باید مراقبت کنید.

برای مثال اگر در این باره بحث می‌کنید که مقصر شلوغی و در هم برهم بودن خانه چه کسی است، و شما می‌گویید که در حال انجام یک طرح کاری برای کسب درآمد بیشتر هستید و وقت نداشته‌اید و همسرتان می‌گوید مشغول تعمیر کردن یک وسیله خراب شده بوده و گرفتار بوده است، به این هم فکر کنید که بهترین کار برای تداوم زندگی مشترک‌تان چیست و در این صورت ممکن است به جای انداختن تقصیر به گردن یکدیگر به فکر راه حلی بیفتید به بهبود ازدواج‌تان بینجامد

WebMD

منبع: همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *