توصیه‌های وزارت بهداشت به دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید

توصیه‌های وزارت بهداشت به دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید


توصیه‌های وزارت بهداشت به دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید

زندگی > سلامت – همشهری آنلاین:
وزارت بهداشت همزمان با نخستین روزهای آغاز سال تحصیلی جدید، از دانش‌آموزان خواست که مراقب سلامت خود باشند.

توصیه‌های وزارت بهداشت را بخوانيد:

  • اگر می‌خواهید بهتر رشد کنید، بهتر یاد بگیرید و بیشتر بتوانید بازی کنید، باید هر روز صبحانه کافی بخورید.

  • پفک، چیپس، لواشک، یخمک، آبنبات باعث لاغری و کند ذهنی شما می‌شوند و بهتر است به جای آنها از نان و پنیر، تخم‌مرغ، گردو، میوه‌های تازه یا خشک مثل خرما، کشمش، انجیر و توت استفاده کنید.

  • قبل از غذا خوردن و پس از دستشویی رفتن، دستان خود را با آب و صابون بشویید، پس از بازگشت از مدرسه نیز دست‌ها، صورت، پاها و جوراب‌های خود را خوب بشویید.

  • برای مطالعه و نوشتن، فاصله مناسب صفحه با چشم‌های خود را رعایت کنید.

  • هرگز با دست آلوده یا دستمال کثیف چشمان خود را نمالید.

  • از فرو کردن مداد، خودکار و سایر لوازم‌التحریر نوک‌تیز در گوش‌هایتان خودداری کنید.

  • هرگز مداد پاک‌کن و وسایل آلوده را به دهان‌تان نبرید.

  • هرگز چیزی را به سمت دیگران پرتاب نکنید به خصوص اگر نوک‌تیز یا سنگین باشد.

  • هر هفته ناخن‌های خود را کوتاه کنید تا سلامت بمانید.

  • شب‌ها زود بخوابید تا صبح سرحال و با نشاط به مدرسه بروید.

  • از دست‌فروش‌ها و دوره‌گردها خوراکی نخرید چون بیمار می‌شوید.

  • زنگ تفریح از خوراکی‌هایی بخورید که از خانه آورده‌اید یا از بوفه مدرسه خریده‌اید.

  • مدرسه، خانه دوم شماست. آن را تمیز نگه دارید.

  • خوردن میوه و سبزی در طول روز برای سلامت شما لازم است.

  • قبل از خواب و بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید تا دندان‌های سالم، تمیز و دهانی خوشبو داشته باشید.مواظب دندان‌های خود باشید و با آنها پسته، فندق و بادام نشکنید.

  • در مدرسه لیوان، حوله یا دستمال، صابون و مسواک مخصوص خودتان را به همراه ببرید.

  • همیشه هنگام عطسه یا سرفه جلوی دهان و بینی خود را با دستمال کاغذی بگیرید و بعد آن را در سطل زباله بیندازید.

  • از ریختن زباله در محیط مدرسه خودداری کنید تا بیمار نشوید.

  • در روزهایی که نیاز به کتاب و دفترهای اضافه ندارید، آن‌ها را در کیف خود نگذارید.
  • از پوشیدن کفش تنگ نیز پرهیز کنید.

  • اگر چشمان شما نوشته‌های روی تخته را خوب نمی‌بیند یا موقع املا نوشتن زیاد عقب می‌افتید و بعضی کلمه‌ها را خوب نمی‌شنوید، به معلم و والدین خود بگویید تا شما را نزد پزشک ببرند.

  • هنگام نشستن در کلاس قوز نکنید، تا کمتر خسته شوید.

  • هنگام عبور از خیابان‌های شلوغ از پل‌های عابر پیاده یا قسمت‌های خط‌کشی شده عبور کنید. از دویدن و بازی کردن در خیابان‌ها پرهیز کنید.

  • زنگ تفریح برای استراحت شماست، بنابراین همیشه به حیاط مدرسه بروید و از هوای آزاد استفاده کنید.

  • هنگام راه رفتن یا بازی کردن در محیط مدرسه هرگز دیگران را هل ندهید.

  •  در خودرو در حال حرکت دست یا سر خود از پنجره بیرون نبرید.

  • ورزش قند خون را کنترل کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد و از چاقی که عامل چند نوع سرطان است، جلوگیری می‌کند. بنابراین روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید. ورزش و تمرینات متناسب با فصل انجام دهید. در فصل گرم، تمرینات و حرکات سبک، ملایم و با فاصله انجام دهید و در فصل سرما، حرکات و تمرینات را پی در پی و به تندی انجام دهید.

  • از آشامیدن نوشیدنی‌های خیلی سرد، نیم‌ساعت قبل از تمرین و یک ربع بعد از آن باید خودداری کرد.

  • فاصله غذا خوردن تا شروع تمرینات ورزشی بهتر است کمتر از سه ساعت نباشد تا هضم و جذب مواد غذایی به خوبی انجام گرفته و خون به مقدار کافی در دسترس ماهیچه‌ها باشد.

منبع: همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *