فواید سیب زمینی برای سلامت را بشناسیم

فواید سیب زمینی برای سلامت را بشناسیم


فواید سیب زمینی برای سلامت را بشناسیم

زندگی > تغذیه – همشهری آنلاین:
سیب‌زمینی در عالم رژیم‌های غذایی سالم دارای جایگاه بالایی نیست اما درصورتی که به شیوه‌ای سالم آماده شود دارای فواید متعددی است.

به گزارش خبرنگار مهر، مصرف سیب‌زمینی به اندازه مناسب می‌تواند فواید زیادی برای سلامت داشته باشد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

  • کمک به کاهش فشارخون

سیب زمینی از لحاظ تاثیر بر فشارخون همچون یک شمشیر دولبه عمل می‌کند. درحالی که شاخص گلوکزی آن با افزایش فشار خون مرتبط است، اما مطالعات زیادی هم نشان می‌دهند که مصرف آن موجب کاهش این ریسک می‌شود. این خاصیت سیب زمینی به میزان بالاي پتاسیم آن مربوط می‌شود که در پوست آن یافت می‌شود.

در یک مطالعه هم مشخص شد که سیب‌زمینی‌های بنفش با کاهش فشارخون سیستولیک و دیاستولیک در افراد دارای اضافه وزن مرتبط است. برخلاف سیب‌زمینی‌های سفید، این نوع سیب زمینی سرشار از آنتوسیانین‌ها و کاروتنوئیدهاست.

  • کمک به ایجاد حس سیری بیشتر

مصرف سیب‌زمینی در قالب یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به ایجاد حس سیری کمک کند. «گابریل ماتسون»، سخنگوی انجمن متخصصین تغذیه استرالیا، می‌گوید: «افرادی که همواره اشتها دارند، سیب‌زمینی می‌تواند منبع خوب غذایی برای کمک به کاهش اشتها در آنها باشد.»

همچنین به خاطر میزان بالاي فیبر، به بدن در هضم غذا هم کمک می‌کند. بخصوص در مورد سیب‌زمینی شیرین، فیبر محلول در آن می‌تواند روند هضم را کاهش داده و به کاهش وزن کمک کند.

این سبزی نشاسته‌ای بهترین منبع ویتامین B۶ است، بطوری که یک سیب‌زمینی با اندازه متوسط دارای حدود ۰.۳۷ تا ۰.۶۰ میلی‌گرم از این ویتامین است. مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین B۶ می‌تواند نقش سودمندی در رشد مغز کودکان داشته و روند زوال عقل در سالمندان را کُند نماید.

همچنین به ترشح هورمون‌های مختلف نظیر سروتونین، نوراپی نفرین، و ملاتونین کمک کرده و موجب تنظیم خلقیات می‌شود، به مقابله با استرس کمک می‌کند و موجب ایجاد چرخه سالم خواب می‌شود.

  • تقویت نیروي ورزشکاران

«ویکتوریا جارزابکووسکی»، متخصص تغذیه موسسه تناسب اندام در دانشگاه تکزاس، می‌گوید: «سیب‌زمینی به حفظ تعادل الکترولیت بدن کمک می‌کند. سدیم و پتاسیم که در پوست سیب‌زمنی یافت می‌شوند، هر دو از الکترولیت‌های مهمی هستند که ورزشکاران به هنگام تعریق، این دو را از دست می‌دهند.»

نوع شیرین سیب‌زمینی، که سرشار از ویتامین A است نیز یکی از بهترین کربوهیدرات‌ها برای افراد پرتحرک است که به حفظ انرژی‌شان کمک می‌کند. میزان پتاسیم آن می‌تواند به حفظ میزان مایع بدن و تسکین درد عضلات کمک کند.

منبع: همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *