مواد خوراکی پیشگیری کننده از آکنه را بشناسید

مواد خوراکی پیشگیری کننده از آکنه را بشناسید


مواد خوراکی پیشگیری کننده از آکنه را بشناسید

زندگی > تغذیه – همشهری آنلاین:
آکنه تحت تاثیر برخی عوامل نظیر سن، ژنتیک، استرس، سبک زندگی، دارو و مواد خوراکی ایجاد می‌شود.

به گفته متخصصان درحالی که آکنه با یک رژیم غذایی معجزه اسا قابل درمان نیست، اما برخی مواد خوراکی می‌توانند موجب بهبود کیفیت پوست و کاهش التهاب پوست شوند. در ادامه به برخی از این مواد خوراکی اشاره می‌شود:

  • مغزی‌جات آجیلی

پسته و فندق برزیلی حاوی ویتامین E هستند که می‌توانند موجب بهبود طراوت و شادابی پوست شوند. مطالعات نشان می‌دهد پسته از طریق تنظیم میزان انسولین که می‌تواند موجب کاهش آکنه شود، دارای تاثیر سودمندی بر بدن است. پسته علاوه بر زینک (روی)، حاوی ویتامین‌های A، C و E است.

فندق برزیلی هم حاوی آنتی اکسیدانی موسوم به سلنیوم است که از طریق کاهش التهاب به بهبود آکنه کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد افراد مبتلا به آکنه دارای میزان سلنیوم به میزان پایین‌تری هستند.

سیب، گیلاس، موز و تمشک سرشار از ویتامین‌هایي بوده که دارای خواص محافظت از پوست هستند. انگور قرمز هم می‌تواند همراه با دانه‌ها مصرف شود. به گفته محققان، میوه و دانه‌ها حاوی مواد شیمیایی و آنتی اکسیدان‌های طبیعی قدرتمندی هستند که مشکلات التهابی پوست نظیر اگزما و پسوریازیس را تسکین می‌دهد.

آووکادو هم نه تنها سرشار از ویتامین E است بلکه حاوی فیبر و روغن مونو اشباع نشده است که می‌تواند به تثبیت میزان قند خون و هورمون‌ها کمک کند. استفاده از میوه‌های تازه به عنوان ماسک صورت نیز می‌تواند برای شادابی و رطوبت‌رسانی پوست مفید باشند.

اکثر سبزیجات برگدار و سبز برای پوست مفیدند. اسفناج، کاهو، کلم پیچ، کلم بروکلی سرشار از ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها، آهن و کلسیم هستند. به گفته محققان درحالی که این سبزی جات سبز محافظی در مقابل رادیکال‌های آزاد بوده و کلاژن را تجزیه می‌کنند، سبزیجات نارنجی رنگ نظیر هویج و سیب زمینی شیرین به حفظ کلاژن کمک می‌کنند. دوز سالم ویتامین A می‌تواند از طریق پیشگیری از مسدودشدن منافذ پوست، از لایه بیرونی پوست محافظت کند.

برخی محققان معتقدند نوشیدن چای نعناع به نابودی آکنه‌های هورمونی کمک می‌کند. این مطالعه دیگر هم نشان می‌دهد که این چای می‌تواند به کاهش میزان آندروژن، هورمون مرتبط با بروز آکنه، کمک کند.

چای زردچوبه هم به خاطر خواص ضدالتهابی‌اش توصیه می‌شود. کورکومین موجود در زردچوبه هم می‌تواند نقش مهمی در هدف قرار دادن باکتری‌های عامل زردچوبه داشته باشد.

غلات کامل ممکن است ریسک ابتلا به آکنه را کاهش دهند چراکه دارای میزان پایین شاخص گلوکز و سرشار از سلنیوم هستند. به عنوان مثال برنج قهوه‌ای سرشار از پروتئین، منیزیم، ویتامین B و همچنین آنتی‌اکسیدان‌هاست.

منبع: همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *